PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WRAZ Z RAPORTEM
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM
„KRAINA ODKRYWCÓW” W TURZY ŚLĄSKIEJ
ROK SZKOLNY 2018/2019
Celem ewaluacji było:
Zakres diagnozowania:
Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
Przedmiot ewaluacji:
Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu
PEŁNY WGLĄD W PROJEKT I JEGO RAPORT W ZAŁĄCZNIKACH
PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2019r.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2018-19
*************************************************************************************************************
PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM
„KRAINA ODKRYWCÓW”
W TURZY ŚLĄSKIEJ
rok szkolny 2017/2018
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2015 poz. 1270)
Zakres diagnozowania:
Obszar: Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci. Promowanie akcji codziennego czytania dzieciom przez rodziców w domu („Cała Polska czyta dzieciom”).
Przedmiot ewaluacji:
Wymaganie: 2. „Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Charakterystyka wymagania na poziomie podstawowym:
Charakterystyka wymagania na poziomie wysokim:
Cel ewaluacji:
Pytania kluczowe:
Dobór metod badań:
Narzędzia badawcze:
Próba badawcza:
Próbę badawczą wybierzemy losowo – zostanie rozdanych 100 ankiet wśród rodziców dzieci przedszkolnych.
Harmonogram działań w zakresie ewaluacji wewnętrznej na rok szkolny 2017/2018:
Przebieg czynności/zadania |
Termin wykonania |
Nauczyciele odpowiedzialni
|
Metody, narzędzia i środki |
Określanie przedmiotu, kryteriów, pytań kluczowych, celu ewaluacji, metod i próby badawczej (opracowanie projektu ewaluacji wewnętrznej)
|
IX-X 2017r. |
Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej |
-wnioski z narady kończącej miniony rok szkolny 2016/2017 r. -raporty z przeprowa-dzonych ewaluacji w roku ubiegłym -dyskusja koordynatora |
Opracowanie narzędzi badawczych
|
XII 2017r. |
Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej |
kwestionariusz ankiety dla rodziców |
Przebieg ewaluacji: zbieranie danych, prowadzenie badań, gromadzenie i porządkowanie danych
|
I – IV 2018r. |
Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej |
ankiety wśród rodziców
|
Analiza zebranych informacji Wyciąganie wniosków, pisanie raportu/wyników
|
IV- V 2018r. |
Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej |
analiza zebranych informacji wartościowanie osiągniętych wyników |
Popularyzacja- przedstawienie wyników/raportu dyrektorowi, radzie pedagogicznej oraz rodzicom
|
do 29 VI 2018r. |
Dyrektor Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej |
raport z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej |
Wdrożenie działań wypływających z wyników ewaluacji |
Zgodnie z przyję-tym przez Radę Pedago-giczną harmono-gramem |
Dyrektor Nauczyciele |
wartościowanie osiągniętych wyników |
Załączniki:
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM
„KRAINA ODKRYWCÓW”
W TURZY ŚLĄSKIEJ
rok szkolny 2017/2018
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2015 poz. 1270)
Zakres diagnozowania:
Obszar: Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci. Promowanie akcji codziennego czytania dzieciom przez rodziców w domu („Cała Polska czyta dzieciom”).
Przedmiot ewaluacji:
Wymaganie: 2. „Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Charakterystyka wymagania na poziomie podstawowym:
Charakterystyka wymagania na poziomie wysokim:
W roku szkolnym 2017/2018 w terminie od października 2017 roku do maja 2018 roku zaplanowano i przeprowadzono ewaluację wewnętrzną, której
CELEM było:
PYTANIA KLUCZOWE brzmiały:
Do zebrania danych wykorzystano następujące metody badawcze:
Wykorzystano następujące narzędzia badawcze:
Organizacja zbierania danych odbyła się w następującym porządku:
Przebieg ewaluacji:
Ewaluacja przeprowadzona została w okresie od października 2017 roku do maja 2018 roku.
Ankiety zostały skierowane do rodziców dzieci. Ze 100 rozdanych ankiet wpłynęło 15 ankiet, które zostały przeanalizowane, a wyciągnięte wnioski zostaną wykorzystane do usprawnienia dalszej pracy przedszkola.
Opis i analiza uzyskanych wyników w odpowiedziach na pytania kluczowe
Analiza wyników ankiety skierowanej do rodziców wykazała, że rodzice świadomi są podejmowanych przez nauczycieli działań, mających na celu rozwijanie kompetencji czytelniczych u dzieci przedszkolnych.
Wszyscy ankietowani wiedzą o zorganizowanym w przedszkolu kąciku książki. Z obserwacji wynika, że cieszył się on zainteresowaniem wśród dzieci, które z pomocą rodziców wyporzyczały i oddawały książeczki. 53% ankietowanych uważa, że zachęcano rodziców do czytania dzieciom również w ich domach. 27% ankietowanych rodziców przyznaje, że zachęcano ich do przynoszenia przez dzieci do przedszkola swoich ulubionych książeczek. 7% biorących udział w ankiecie potwierdza, że proponowano rodzicom wykonanie wspólnej pracy plastycznej w domu inspirowanej ulubioną książką oraz zorganizowano wystawę tych prac. 87% ankietowanych uważa, że zachęcano dzieci do korzystania z kącika książki, a 60% przyznaje, że codziennie w przedszkolu czytano dzieciom bajki lub inne książki (np. encyklopedię), określano zasady właściwego obchodzenia się z książką i konsekwentnie ich przestrzegano oraz organizowano działania plastyczne inspirowane przyczytanymi książkami czy bajkami, a 33%, że organizowano wystawy prac plastycznych powstałych w wyniku inspiracji literaturą dziecięcą. 47% badanych wspomina, że organizowano słuchanie bajek nagranych na nośnikach elektronicznych, 87%, że organizowano czytanie książek w przedszkolu przez rodziców lub inne osoby, 80%, że organizowano recytacje wierszy, inscenizacje czy teatrzyki inspirowane literaturą dziecięcą. 47% rodzisców biorących udział w ankiecie uważa, że zachęcano dzieci do przynoszenia swoich ulubionych książek czy gazet, a 40 % rzyznaje, że wykonywano własne książeczki, albumy czy kolekcje. 7% ankietowanych wśród innych, podjętych przez nauczycieli działań wymienia zorganizowanie Konkursy Recytatorskiego poezji dziecięcej, do udziału w którym dzieci przygotowywane były przez rodziców.
Jedynym punktem w ankiecie, który wogóle nie został wybrany było zorganizowanie wycieczki do: biblioteki lub księgarni czy stoiska z książkami w sklepie.
Analiza wyników ankiety pozwala ustalić, że prawie połowa badanych za najbardziej efektywne działanie podjęte przez nauczycieli w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci i rodziców było codzienne czytanie dzieciom bajki, jej fragmentu lub innej książki (np. encyklopedii) – przyznało to 47% ankietowanych. Organizowanie recytacji, inscenizacji czy teatrzyków było działeniem przynoszącym największe efekty zdaniem 7% badanych. Tyle samo ankietowanych uważa zorganizowanie kącika książki i zapraszanie rodziców do czytania dzieciom w przedszkolu za najbardziej efektywne. Również 7% biorących udział w ankiecie rodziców przyznaje, że wszystkie podjęte działania przynoszą wysokie korzyści w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dzieci i rodziców.
Analiza wyników ankiety ukazała, że większość rodziców nie napotkało żadnych trudności we współpracy z nauczycielami w kwestii rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci – takiej odpowiedzi udzieliło 93% badanych. 7% ankietowanych wspomino o rzadko występujących trudnościach, nie podając jednak, jakiej natury one były.
Tylko 27% ankietowanych udzialiło odpowiedzi na to pytanie, z których 13% uważa, że wprowadzone pomysły rozwijające u dzieci nawyk obcowania z literaturą i korzystania z książek jako źródła wiedzy i wartości były w zupełności wystarczające. 7% badanych proponuje zorganizowanie akcji „Książka przez zabawę”. Tyle samo ankietowanych proponuje zorganizowanie kącika, w którym rodzice będą mogli podzielić się swoimi doświadczeniami z literaturą dziecięcą i będą mogli zapisać najciekawsze propozycje książeczek do czytania w domu z dzieckiem.
Wnioski do dalszej pracy:
W dalszej pracy przedszkola należałoby uwzględnić propozycje rodziców, by podnieść efektywność pracy z dziećmi oraz sprostać ich oczekiwaniom. Jednakże analiza wyników ankiety pozwala optymistycznie spojrzeć na efekty działań nauczycieli przedszkola oraz na współpracę przedszkola z rodzicmi w kwestii rozwijania u dzieci zainteresowań czytelniczych. Zasugerowany przez rodziców projekt „Książka przez zabawę” realizowany jest podczas codziennej pracy w przedszkolu, która właśnie opiera się na zabawie.
Mocne strony:
Słabe strony:
Rekomendacje:
Załącznik nr 1.
ANKIETA DLA RODZICÓW
Drodzy Rodzice!
Poniższa ankieta, którą do Państwa kierujemy ma na celu uzyskanie informacji na temat podjętych przez przedszkole działań w ramach rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci i rodziców. Prosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania, a także o uzasadnienie udzielonych odpowiedzi.
Podjęto następujące działania:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM W TURZY ŚLĄSKIEJ
rok szkolny 2013/2014
Podstawa prawna:
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324),
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.z 2013 r. poz. 560).
Przedmiot ewaluacji:
Bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu
WYMAGANIE 5
Respektowane są normy społeczne
Zespół do spraw ewaluacji :
mgr Aleksandra Musioł – koordynator
mgr Justyna Szczyrba – nauczyciel
mgr Marlena Kłósek – nauczyciel
Termin realizacji: październik 2013 – maj 2014
Cel ewaluacji:
– zebranie opinii o stanie bezpieczeństwa w przedszkolu,
– poznanie efektów pracy edukacyjnej nauczycieli w zapewnianiu bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu,
– pozyskanie informacji na temat stopnia znajomości i przestrzegania zasad bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu
Kryteria ewaluacji:
Pytania kluczowe:
Dobór metod i próby badawczej:
– analiza dokumentacji (plany miesięczne, dzienniki zajęć, protokoły Rady Pedagogicznej, Statut Przedszkola Publicznego w Turzy Śl., wewnętrzne regulaminy i procedury dotyczące bezpieczeństwa).
– wywiad grupowy z dziećmi,
– ankieta dla nauczycieli,
– ankieta dla rodziców,
– ankieta dla pracowników niepedagogicznych.
Raport i analiza wyników:
Raport zostanie opracowany przez zespół ewaluacyjny i przedstawiony na posiedzeniu Rady
Pedagogicznej do dnia 18.06.2014 roku.
Harmonogram działań w zakresie ewaluacji wewnętrznej na rok szkolny 2013/2014:
Przebieg czynności/zadania |
Termin wykonania |
Nauczyciele odpowiedzialni
|
Metody, narzędzia i środki |
Określanie przedmiotu, kryteriów, pytań kluczowych, celu ewaluacji, metod i próby badawczej (opracowanie projektu ewaluacji wewnętrznej)
|
IX-X 2013r. |
Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej w składzie: mgr A.Musioł- koordynator mgr J.Szczyrba- nauczyciel mgr M.Kłósek- nauczyciel |
– materiały dotyczące ewaluacji, – raporty z przeprowadzonych ewaluacji w roku ubiegłym, – dyskusja |
Opracowanie narzędzi badawczych |
XI. 2013 |
Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej |
|
Przebieg ewaluacji: zbieranie danych, prowadzenie badań, gromadzenie i porządkowanie danych |
XII. 2013- III. 2014 |
Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej |
– ankiety wśród nauczycieli, pracowników niepedagogicznych, rodziców -rozmowa z dziećmi z rocznika 2007 – analiza dokumentów
|
Analiza zebranych informacji. Wyciąganie wniosków, pisanie raportu/wyników |
IV- V. 2014 |
Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej |
– analiza zebranych informacji wartościowanie osiągniętych wyników |
Popularyzacja- przedstawienie wyników/raportu dyrektorowi, radzie pedagogicznej oraz rodzicom
|
do 18.VI. 2014r. |
Dyrektor Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej |
– raport z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej |
Wdrożenie działań wypływających z wyników ewaluacji |
Zgodnie z przyjętym przez Radę Pedagogiczną harmonogramem |
Dyrektor Nauczyciele |
– wartościowanie osiągniętych wyników |
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM W TURZY ŚLĄSKIEJ
rok szkolny 2013/2014
Podstawa prawna:
Przedmiot ewaluacji:
Bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu
WYMAGANIE 5
Respektowane są normy społeczne
Zespół do spraw ewaluacji :
mgr Aleksandra Musioł – koordynator
mgr Justyna Szczyrba – nauczyciel
mgr Marlena Kłósek – nauczyciel
W roku szkolnym 2013/2014 w terminie od października 2013 do maja 2014 zaplanowano i przeprowadzono ewaluację wewnętrzną dotyczącą:
WYMAGANIA 5
„RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE”
PRZEDMIOT EWALUACJI:
„BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA W PRZEDSZKOLU”
CELEM ewaluacji było:
PYTANIA KLUCZOWE brzmiały:
Do zebrania danych wykorzystano następujące metody badawcze:
Wykorzystano następujące narzędzia badawcze:
Pedagogicznej, Statut Przedszkola Publicznego w Turzy Śl., wewnętrzne regulaminy i procedury dotyczące bezpieczeństwa
Organizacja zbierania danych odbyła się w następującym porządku:
Przebieg ewaluacji:
Ewaluacja przeprowadzona została w okresie od października 2013 do maja 2014
Ankiety zostały skierowane do:
Przeprowadzono wywiad z dziećmi, w którym brało udział 89 wychowanków.
Dokonano analizy dokumentów: plany miesięczne, dzienniki zajęć, protokoły Rady Pedagogicznej, Statut Przedszkola Publicznego w Turzy Śl., wewnętrzne regulaminy i procedury dotyczące bezpieczeństwa.
WYNIKI I ICH INTERPRETACJA:
Opracowanie wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców:
Ilość ankietowanych: 89
Ilość ankiet wypełnionych: 52
Narzędzie badawcze: kwestionariusz ankiety (załącznik nr 1)
1. Czy państwa dziecko czuje się w przedszkolu bezpieczne?
Wszyscy ankietowani rodzice stwierdzili, że dzieci czują się bezpiecznie w przedszkolu.
2. Czy uważacie państwo, że przedszkole odpowiednio dba o bezpieczeństwo dzieci?
Wszyscy ankietowani rodzice stwierdzili, że przedszkole dba o bezpieczeństwo dzieci.
3. Czy personel przedszkola stosuje zasady bezpieczeństwa wychowanków?
Wszyscy ankietowani rodzice stwierdzili, że personel stosuje zasady bezpieczeństwa wychowanków.
4. Czy Pani/Pana zdaniem w czasie pobytu w przedszkolu dziecko nabywa umiejętności, które pozwalają mu wzmocnić właściwe, bezpieczne zachowanie?
Wszyscy ankietowani rodzice stwierdzili, że w przedszkolu dziecko nabywa umiejętności, które pozwalają mu wzmocnić właściwe, bezpieczne zachowanie.
5. Czy dzieci sygnalizowały brak poczucia bezpieczeństwa dziecka w przedszkolu?
Większość tzn. 50 ankietowanych rodziców stwierdziło, że ich dziecko nie sygnalizowało braku poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu; natomiast 2 rodziców stwierdziło, że ich dziecko zgłaszało brak poczucia bezpieczeństwa związany z sytuacja konfliktową z kolegą.
6. Co świadczy o bezpieczeństwie dziecka w przedszkolu?
7. Jakie działania Pani/Pana zdaniem powinny być podjęte w przedszkolu dla zwiększenia bezpieczeństwa dzieci?
Wśród ankietowanych 51 rodziców nie wskazało żadnych działań; 1 z rodziców stwierdził, że należy zwiększyć liczbę miejsc parkingowych przed przedszkolem.
Opracowanie wyników ankiet przeprowadzonych wśród pracowników niepedagogicznych:
Ilość ankietowanych: 12
Ilość ankiet wypełnionych: 10
Narzędzie badawcze: kwestionariusz ankiety (załącznik nr 2)
1. Czy Pani/Pana zdaniem dzieci czują się bezpiecznie w przedszkolu?
Wszyscy pracownicy stwierdzili, że dzieci czują się bezpiecznie w przedszkolu.
2. Na czym opierają państwo swoja opinie o bezpieczeństwie dzieci w przedszkolu – proszę podać kilka przykładów.
Uzasadnienie:
3. Czy zna Pani/Pan regulaminy i przepisy dotyczące bezpieczeństwa w placówce ?
Wszyscy pracownicy stwierdzili, iż znają przepisy dotyczące bezpieczeństwa.
4. W jaki sposób przestrzega Pani/Pan zasady bezpieczeństwa w przedszkolu?
Uzasadnienie:
5. W jaki sposób pomaga Pani/Pan w zapewnieniu bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu?
Uzasadnienie:
6. W jaki stopniu Pani/ Pana zdaniem są przestrzegane przepisy związane z bezpieczeństwem przez:
a) Nauczycieli – w podanej skali 1 do 5 pracownicy stwierdzili, iż przepisy są przestrzegane na poziomie 5 przez nauczycieli.
b) Pracowników niepedagogicznych – w podanej skali 1 do 5 pracownicy stwierdzili, iż przepisy są przestrzegane na poziomie 5 przez pracowników niepedagogicznych.
c) Dzieci – w podanej skali 1 do 5 pracownicy stwierdzili, iż przepisy są przestrzegane na poziomie 4,9 przez dzieci.
d) Rodziców – w podanej skali 1 do 5 pracownicy stwierdzili, iż przepisy są przestrzegane na poziomie 4.9 przez rodziców.
Opracowanie wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli:
Ilość ankietowanych: 8
Ilość ankiet wypełnionych: 8
Narzędzie badawcze: kwestionariusz ankiety (załącznik nr 3)
1. Czy dzieci znają i przestrzegają zasad bezpiecznego korzystania z zabawek i sprzętu znajdującego się w sali, łazience,, szatni oraz innych pomieszczeniach przedszkolnych?
Wszyscy ankietowani nauczyciele stwierdzili, że dzieci znają i przestrzegają zasad bezpiecznego korzystania z zabawek i sprzętu znajdującego się w sali, łazience, szatni oraz innych pomieszczeniach przedszkolnych
2. Jakie formy pracy stosuje Pani w realizacji zagadnień związanych z bezpieczeństwem?
3. W jaki sposób reaguje pani na zachowania wychowanków zagrażające bezpieczeństwu innych dzieci?
4. W jaki sposób wzmacnia Pani pożądane zachowania dzieci?
5. W jakich formach doskonalenia związanych z bezpieczeństwem brała Pani udział?
6. Jakie działania pani zdaniem mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo dzieci?
Opracowanie zbiorowe wywiadu grupowego z dziećmi ( 5,6 – latki)
Ilość przeprowadzonych wywiadów – 89
Narzędzie badawcze: kwestionariusz wywiadu grupowego (załącznik nr 4)
Przeprowadzając z dziećmi rozmowę, każdemu dziecku zadawano następujące pytania:
Czy chętnie chodzisz do przedszkola?
Wszystkie dzieci stwierdziły, że chętnie chodzą do przedszkola.
Czy czujesz się bezpiecznie w przedszkolu?
Wszystkie dzieci stwierdziły, że czują się bezpiecznie w przedszkolu
Najczęściej powtarzające się odpowiedzi:
Czy jest coś czego się boisz w przedszkolu?
Z uzyskanych o dzieci odpowiedzi przekonujemy się, że zdecydowana większość dzieci nie boi się niczego w przedszkolu (84) Tylko 5 dzieci odczuwa lęki: troje dzieci boi się bicia kolegów, dwoje dzieci obawia się , że mama po nich nie przyjdzie
Czy wiesz jak należy się zachować:
– nie oddalamy się od grupy,
– idziemy para za para, nie wyprzedzamy,
– patrzymy pod nogi
– nie wyprzedzamy nikogo
– nie bijemy nikogo, nie popychamy,
– bezpiecznie się bawić
– nie wchodzimy wysoko na rakietę,
– czekamy na swoją kolej na huśtawce i zjeżdżalni,
– nie wchodzimy do lasku,
– nie uciekamy,
– nie biegamy z patykami w ręku,
– bezpiecznie korzystamy z huśtawki i ze zjeżdżalni
– nie wygłupiamy się,
– nie rozmawiamy przy jedzeniu,
– nie mlaskamy,
– nie huśtamy się na krześle,
– nie kopiemy się pod stołem,
– zjadamy wszystko z talerza,
– nie przeszkadzamy,
– nie rozmawiamy,
– słuchamy uważnie,
– trzeba słuchać pani,
– nie rozmawiamy,
– nie przeszkadzamy nikomu,
– siedzimy grzecznie „po turecku”,
– zgłaszamy się do odpowiedzi,
– pytamy, gdy czegoś nie wiemy,
– słuchamy siebie nawzajem,
– czekamy na swoją kolej wypowiedzi.
Kto pomaga wam w przedszkolu, gdy macie problem i czujecie się zagrożone?
Najczęściej powtarzające się odpowiedzi:
– pani,
– kolega/koleżanka
Czego w przedszkolu robić nie wolno?
Najczęściej powtarzające się odpowiedzi:
– nie wolno biegać, krzyczeć, bić, popychać,
– nie wolno psuć zabawek,
– nie wolno zabierać, wyrywać zabawek z ręki,
– nie wolno samemu wychodzić z sali,
– nie wolno bałaganić,
– nie wolno rzucać kredkami, klockami,
– nie wolno biegać po schodach,
– nie wolno huśtać się na krześle
Co to znaczy być grzecznym?
– nie bić nikogo,
– przestrzegać „Kontraktu grupowego”,
– pomagać innym,
– nie kłócić się,
– być dobrym dla innych,
– słuchać rodziców i pani w przedszkolu,
– dzielić się zabawkami,
– używać „czarodziejskich słów”- proszę, przepraszam, dziękuję
14 dzieci na pytanie odpowiedziało „nie wiem”.
Dlaczego należy być grzecznym?
– żeby rodzice się cieszyli,
– bo trzeba być grzecznym,
– żeby pani było miło,
– żeby dostać nagrodę,
– żeby inni mnie lubili,
– żeby dostać naklejkę
Zbiorcze opracowanie analizy dokumentów przedszkolnych pod kątem zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa.
Jak wynika z analizy dokumentów regulujących zasady bezpieczeństwa w przedszkolu zostały one opracowane zgodnie z:
– Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.VI. 2003 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków i innych obiektów budowlanych i terenów( Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego)
– Konwencją Rzeczpospolitej Polski z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U z 1997 r.nr 78, poz. 483),
– Ustawą o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. ( Dz. U. nr 256 z 2004 r., poz. 2572 z późniejszymi zmianami)
– Konwencją o prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1959 ( Dz. U z 1001 r. nr 120, poz. 256),
– Rozporządzeniem MENiS z dnia 31 grudnia2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach ze zmianami z sierpnia 2009 r.
Przedszkole posiada wewnętrzne regulaminy dotyczące bezpieczeństwa:
– regulamin przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola,
– regulamin spacerów i wycieczek.
– regulamin przebywania dzieci na placu zabaw,
Jak wynika z analizy protokołów Rady Pedagogicznej została przeprowadzona rada szkoleniowa nt. „Bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu”.
Statut Przedszkola dokładnie omawia sposób przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola, określone są prawa i obowiązki dziecka.
Analiza dokumentacji przedszkola pokazała, że nauczycielki planując pracę wychowawczo-dydaktyczną uwzględniają i systematycznie planują i przeprowadzają różnorodne działania, służące przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa (pogadanki i rozmowy dotyczące bezpiecznych zabaw w ogrodzie przedszkolny, bezpiecznego zachowania się podczas spacerów i wycieczek, bezpieczne posługiwanie się nożyczkami i różnego rodzaju urządzeniami itp.) – Świadczą o tym między innymi zapisy czerwonym długopisem: w dziennikach zajęć, miesięcznych planach pracy wychowawczo-dydaktycznej w poszczególnych grupach.
Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i wnioski do dalszej pracy:
Sformułowanie odpowiedzi na pytanie kluczowe.
W jaki sposób przedszkole zapewnia bezpieczne warunki pobytu dzieci w przedszkolu?
– W przedszkolu pomieszczenia, w których przebywają dzieci są urządzone tak, aby były dla nich bezpieczne. Sprzęty dostosowane do wieku. Zabawki nie stanowią zagrożenia.
– Wszyscy pracownicy przedszkola dbają o bezpieczeństwo dzieci.
– Plac przedszkolny jest miejscem bezpiecznym, ponieważ jest ogrodzony Urządzenia znajdujące się na nim spełniają wymogi bezpieczeństwa, są na bieżąco monitorowane. Plac jest na bieżąco porządkowany Z analizy dokumentów wynika, ze obowiązujące przeglądy techniczne są wykonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz terminowo.
– Nauczyciele na bieżąco przypominają dzieciom zasady bezpiecznego zachowania się. Podczas zajęć obowiązek czuwania nad bezpieczeństwem spoczywa na osobie prowadzącej zajęcia. Nauczyciele uczestniczą również w szkoleniach, konferencjach, warsztatach, kursach i w radach szkoleniowych dotyczących bezpieczeństwa. Nauczyciele zwrócili uwagę, ze bezpieczeństwo dzieci mogłyby zwiększyć:
– Przedszkole posiada wewnętrzne akty prawne( regulaminy, procedury) związane z bezpiecznym pobytem dziecka w przedszkolu. Analiza dokumentów, Statut Przedszkola wskazuje, że zarówno nauczyciele, jak i personel są zobowiązani do czuwania nad bezpieczeństwem dzieci.
– Poziom zabezpieczeń przed czynnikami zewnętrznymi jest adekwatny do potrzeb. Dzieci wydawane są zgodnie z upoważnieniami, drzwi zewnętrzne są na ogół zamykane podczas pracy przedszkola. Przedszkole posiada domofon, zaznaczone są drogi ewakuacyjne, widoczne są numery alarmowe.
W jakim stopniu w przedszkolu dzieci czują się bezpiecznie?
Z uzyskanych od dzieci odpowiedzi przekonujemy się, że zdecydowana większość dzieci czuje się w przedszkolu bezpiecznie. Obawy i lęki dotyczyły:
– bicia przez kolegę,
– że mama nie przyjdzie po nich.
Zdaniem rodziców w przedszkolu dzieci czują się bezpiecznie
Jakie działania związane z bezpieczeństwem dzieci prowadzą nauczyciele?
– Nauczyciele dbają o bezpieczeństwo dzieci stosując różne formy pracy z dziećmi, dzięki którym realizowane są zagadnienia związane z bezpieczeństwem. Są to: zajęcia zorganizowane, zabawy tematyczne, spotkania z policją, strażakami, higienistką, dobór literatury do kącika tematycznego, ustalony wspólnie z dziećmi „Kodeks postępowania”, codzienne pogadanki i rozmowy dotyczące bezpieczeństwa- podczas zabaw, spacerów, wycieczek, pobytu w ogrodzie przedszkolnym.
– Nauczyciele reagują na zachowania zagrażające bezpieczeństwu dzieci odwołując się do zawartych umów, kontraktów, stosując system kar i nagród, tłumacząc i rozmawiając z dzieckiem, informując rodziców i ustalając z nimi wspólny front oddziaływania wychowawczego, współpracując z poradnią psychologiczno – pedagogiczną.
Jakie umiejętności i wiadomości związane z bezpieczeństwem nabyły dzieci?
Dzieci w naszym przedszkolu posiadają obszerną wiedzę dotycząca zasad bezpiecznego zachowania się w budynku przedszkola, ogrodzie przedszkolnym oraz poza terenem przedszkola.
Co rodzice sądzą o bezpieczeństwie dzieci w przedszkolu?
W opinii rodziców dzieci są w przedszkolu bezpieczne.
Główne tezy uzasadnienia to:
Co pracownicy niepedagogiczni sądzą o bezpieczeństwie dzieci w przedszkolu?
Pracownicy niepedagogiczni sądzą, że dzieci w przedszkolu są bezpieczne, gdyż:
Wnioski z badań w postaci mocnych i słabych stron
Mocne strony:
Słabe strony:
Kierunki działań:
W zakresie działań wychowawczo – dydaktycznych dotyczących bezpieczeństwa podjęte zadania spełniają wyznaczone cele. Ze względu na warunki lokalowe zalecenia dotyczące wymaganych warunków realizowane są częściowo ze względu na rozpoczętą budowę nowego przedszkola.
Sposoby upowszechniania raportu
Pełny tekst Raportu opublikowany na stronie internetowej przedszkola
Załączniki: