Projekt ewaluacji

PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WRAZ Z RAPORTEM

W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM

„KRAINA ODKRYWCÓW” W TURZY ŚLĄSKIEJ

ROK SZKOLNY 2018/2019

 

Celem  ewaluacji było:

  • Pozyskanie informacji dotyczących znajomości przestrzegania norm społecznych oraz zasad bezpieczeństwa wśród dzieci.
  • Pozyskanie niezbędnych informacji o organizacji bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu.

Zakres diagnozowania:

Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne

Przedmiot ewaluacji:

Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu

PEŁNY WGLĄD W PROJEKT I JEGO RAPORT W ZAŁĄCZNIKACH

 

PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2019r.

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2018-19

 

*************************************************************************************************************

PROJEKT  EWALUACJI  WEWNĘTRZNEJ

W  PRZEDSZKOLU  PUBLICZNYM

„KRAINA ODKRYWCÓW”
W TURZY ŚLĄSKIEJ

rok szkolny 2017/2018

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2015 poz. 1270)

 

Zakres diagnozowania:

Obszar: Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci. Promowanie akcji codziennego czytania dzieciom przez rodziców w domu („Cała Polska czyta dzieciom”).

 

Przedmiot ewaluacji:                  

Wymaganie: 2. „Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.

 

Charakterystyka wymagania na poziomie podstawowym:

  • Relacje między wszystkimi członkami przedszkolnej społeczności są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
  • Dzieci wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje.
  • Dzieci w przedszkolu czują się bezpiecznie.
  • Podejmuje się działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.
  • W przedszkolu kształtuje się postawę odpowiedzialności dzieci za działania własne i działania podejmowane w grupie.
  • Podejmowane działania wychowawcze są monitorowane i, w razie potrzeb, modyfikowane.

Charakterystyka wymagania na poziomie wysokim:

  • W przedszkolu, wspólnie z rodzicami, analizuje się podejmowane działania wychowawcze, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.
  • Ocenia się ich skuteczność oraz, w razie potrzeb, modyfikuje.
  • Dzieci wykazują się odpowiedzialnością w działaniu i relacjach społecznych.

 

Cel  ewaluacji:

  1. Zebranie informacji, jaka jest opinia rodziców w kwestii rozwijania kompetencji czytelniczych oraz upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci w przedszkolu.

 

  1. Doskonalenie skuteczności współpracy nauczycieli z rodzicami w zakresie rozwijania zainteresowań i praktyk czytelniczych.

Pytania kluczowe:

 

  1. Jakie działania zostały podjęte przez nauczycieli pracujących dzieckiem.

 

  1. Które z podjętych przez nauczycieli działań są najbardziej efektywne w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych wśród dzieci i rodziców.

 

  1. Czy, a jeżeli tak, to jakie są trudności we współpracy rodziców
    z nauczycielami w realizacji zadania?
  2. Jakie można jeszcze wprowadzić nowe pomysły, aby rozwijać nawyk obcowania z literaturą i korzystania z książek jako źródła wiedzy
    i wartości?

 

 

Dobór metod badań:

  1. a) ankieta dla rodziców.

Narzędzia badawcze:

  1. a) kwestionariusz ankiety.

 

Próba badawcza:

Próbę badawczą wybierzemy losowo – zostanie rozdanych 100 ankiet wśród rodziców dzieci przedszkolnych.

  

Harmonogram działań w zakresie ewaluacji wewnętrznej na rok szkolny 2017/2018:

 

 

Przebieg czynności/zadania

 

Termin wykonania

 

Nauczyciele odpowiedzialni

 

 

Metody, narzędzia i środki

 

Określanie przedmiotu, kryteriów, pytań kluczowych,                          celu ewaluacji, metod                        i  próby badawczej (opracowanie projektu  ewaluacji wewnętrznej)

 

 

IX-X

2017r.

 

Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej

 

-wnioski z narady kończącej miniony rok szkolny 2016/2017 r.

-raporty z przeprowa-dzonych ewaluacji w roku ubiegłym

-dyskusja koordynatora
z dyrektorem przedszkola

 

Opracowanie narzędzi badawczych

 

 

XII

2017r.

 

Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej

 

kwestionariusz ankiety dla rodziców

 

Przebieg ewaluacji: zbieranie danych, prowadzenie badań, gromadzenie                               i porządkowanie danych

 

 

I – IV 2018r.

 

Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej

 

ankiety wśród rodziców

 

 

Analiza zebranych informacji

Wyciąganie wniosków, pisanie raportu/wyników

 

 

IV- V 2018r.

 

Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej

 

analiza zebranych informacji wartościowanie osiągniętych wyników

 

Popularyzacja- przedstawienie wyników/raportu dyrektorowi, radzie pedagogicznej oraz rodzicom

 

 

 

do 29 VI 2018r.  

 

Dyrektor

Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej

 

raport z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej

 

Wdrożenie działań wypływających z wyników ewaluacji

Zgodnie z przyję-tym przez Radę Pedago-giczną harmono-gramem  

Dyrektor

Nauczyciele

 

wartościowanie osiągniętych wyników

 

Załączniki:

  1. Kwestionariusz ankiety dla rodziców (załącznik nr 1)

 

 

 

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 

W  PRZEDSZKOLU  PUBLICZNYM

„KRAINA ODKRYWCÓW”
W TURZY ŚLĄSKIEJ

rok szkolny 2017/2018

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2015 poz. 1270)

 

Zakres diagnozowania:

Obszar: Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci. Promowanie akcji codziennego czytania dzieciom przez rodziców w domu („Cała Polska czyta dzieciom”).

 

Przedmiot ewaluacji:                  

Wymaganie: 2. „Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.

 

Charakterystyka wymagania na poziomie podstawowym:

  • Relacje między wszystkimi członkami przedszkolnej społeczności są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
  • Dzieci wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje.
  • Dzieci w przedszkolu czują się bezpiecznie.
  • Podejmuje się działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.
  • W przedszkolu kształtuje się postawę odpowiedzialności dzieci za działania własne i działania podejmowane w grupie.
  • Podejmowane działania wychowawcze są monitorowane i, w razie potrzeb, modyfikowane.

Charakterystyka wymagania na poziomie wysokim:

  • W przedszkolu, wspólnie z rodzicami, analizuje się podejmowane działania wychowawcze, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.
  • Ocenia się ich skuteczność oraz, w razie potrzeb, modyfikuje.
  • Dzieci wykazują się odpowiedzialnością w działaniu i relacjach społecznych.

 

W roku szkolnym 2017/2018 w terminie od października 2017 roku do maja 2018 roku zaplanowano i przeprowadzono ewaluację wewnętrzną, której

CELEM było:

  1. Zebranie informacji jaka jest opinia rodziców w kwestii rozwijania kompetencji czytelniczych oraz upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci w przedszkolu?
  2. Doskonalenie skuteczności współpracy nauczycieli z rodzicami w zakresie rozwijania zainteresowań i praktyk czytelniczych.

PYTANIA KLUCZOWE brzmiały:

  1. Jakie działania zostały podjęte przez nauczycieli pracujących dzieckiem.
  2. Które z podjętych przez nauczycieli działań są najbardziej efektywne w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych wśród dzieci i rodziców.
  3. Czy, a jeżeli tak, to jakie są trudności we współpracy rodziców
    z nauczycielami w realizacji zadania?
  4. Jakie można jeszcze wprowadzić nowe pomysły, aby rozwijać nawyk obcowania z literaturą i korzystania z książek jako źródła wiedzy
    i wartości?

 

Do zebrania danych wykorzystano następujące metody badawcze:

  • ankieta dla rodziców.

Wykorzystano następujące narzędzia badawcze:

  • kwestionariusz ankiety.

 

Organizacja zbierania danych odbyła się w następującym porządku:

  • opracowano projekt ewaluacji wewnętrznej,
  • opracowano harmonogram ewaluacji wewnętrznej,
  • przygotowano narzędzia badawcze,
  • zbierano dane, prowadzono badania, zgromadzono i uporządkowano dane,
  • sporządzono raport z ewaluacji wewnętrznej.

 

Przebieg ewaluacji:

Ewaluacja  przeprowadzona została w okresie  od października 2017 roku do maja 2018 roku.

Ankiety zostały skierowane do rodziców dzieci. Ze 100 rozdanych ankiet wpłynęło 15 ankiet, które zostały przeanalizowane, a wyciągnięte wnioski zostaną wykorzystane do usprawnienia dalszej pracy przedszkola.

 

 

Opis i analiza uzyskanych wyników w odpowiedziach na pytania kluczowe

 

  1. Jakie działania zostały podjęte przez nauczycieli pracujących z Pani/Pana dzieckiem, o których Pani/Pan wie lub w których uczestniczył/a?

Analiza wyników ankiety skierowanej do rodziców wykazała, że rodzice świadomi są podejmowanych przez nauczycieli działań, mających na celu rozwijanie kompetencji czytelniczych u dzieci przedszkolnych.

Wszyscy ankietowani wiedzą o zorganizowanym w przedszkolu kąciku książki. Z obserwacji wynika, że cieszył się on zainteresowaniem wśród dzieci, które z pomocą rodziców wyporzyczały i oddawały książeczki. 53% ankietowanych uważa, że zachęcano rodziców do czytania dzieciom również w ich domach. 27% ankietowanych rodziców przyznaje, że zachęcano ich do przynoszenia przez dzieci do przedszkola swoich ulubionych książeczek. 7% biorących udział w ankiecie potwierdza, że proponowano rodzicom wykonanie wspólnej pracy plastycznej w domu inspirowanej ulubioną książką oraz zorganizowano wystawę tych prac. 87% ankietowanych uważa, że zachęcano dzieci do korzystania z kącika książki, a 60% przyznaje, że codziennie w przedszkolu czytano dzieciom bajki lub inne książki (np. encyklopedię), określano zasady właściwego obchodzenia się z książką i konsekwentnie ich przestrzegano oraz organizowano działania plastyczne inspirowane przyczytanymi książkami czy bajkami, a 33%, że organizowano wystawy prac plastycznych powstałych w wyniku inspiracji literaturą dziecięcą. 47% badanych wspomina, że organizowano słuchanie bajek nagranych na nośnikach elektronicznych, 87%, że organizowano czytanie książek w przedszkolu przez rodziców lub inne osoby, 80%, że organizowano recytacje wierszy, inscenizacje czy teatrzyki inspirowane literaturą dziecięcą. 47% rodzisców biorących udział w ankiecie uważa, że zachęcano dzieci do przynoszenia swoich ulubionych książek czy gazet, a 40 % rzyznaje, że wykonywano własne książeczki, albumy czy kolekcje. 7% ankietowanych wśród innych, podjętych przez nauczycieli działań wymienia zorganizowanie Konkursy Recytatorskiego poezji dziecięcej, do udziału w którym dzieci przygotowywane były przez rodziców.

Jedynym punktem w ankiecie, który wogóle nie został wybrany było zorganizowanie wycieczki do: biblioteki lub księgarni czy stoiska z książkami w sklepie.

  1. Które z podjętych przez nauczycieli działań uważa Pani/Pan za najbardziej efektywnych w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych wśród dzieci i rodziców. Proszę wymienić.

Analiza wyników ankiety pozwala ustalić, że prawie połowa badanych za najbardziej efektywne działanie podjęte przez nauczycieli w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci i rodziców było codzienne czytanie dzieciom bajki, jej fragmentu lub innej książki (np. encyklopedii) – przyznało to 47% ankietowanych. Organizowanie recytacji, inscenizacji czy teatrzyków było działeniem przynoszącym największe efekty zdaniem 7% badanych. Tyle samo ankietowanych uważa zorganizowanie kącika książki i zapraszanie rodziców do czytania dzieciom w przedszkolu za najbardziej efektywne. Również 7% biorących udział w ankiecie rodziców przyznaje, że wszystkie podjęte działania przynoszą wysokie korzyści w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dzieci i rodziców.

  1. Czy, a jeżeli tak, to jakie napotkał/a Pani/Pan trudności we współpracy
    z nauczycielami w realizacji zadania?

 

Analiza wyników ankiety ukazała, że większość rodziców nie napotkało żadnych trudności we współpracy z nauczycielami w kwestii rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci – takiej odpowiedzi udzieliło 93% badanych. 7% ankietowanych wspomino o rzadko występujących trudnościach, nie podając jednak, jakiej natury one były.

 

  1. Jakie zdaniem Pani/a można jeszcze wprowadzić nowe pomysły, aby rozwijać nawyk obcowania z literaturą i korzystania z książek jako źródła wiedzy
    i wartości?

 

Tylko 27% ankietowanych udzialiło odpowiedzi na to pytanie, z których 13% uważa, że wprowadzone pomysły rozwijające u dzieci nawyk obcowania z literaturą i korzystania z książek jako źródła wiedzy i wartości były w zupełności wystarczające. 7% badanych proponuje zorganizowanie akcji „Książka przez zabawę”. Tyle samo ankietowanych proponuje zorganizowanie kącika, w którym rodzice będą mogli podzielić się swoimi doświadczeniami z literaturą dziecięcą i będą mogli zapisać najciekawsze propozycje książeczek do czytania w domu z dzieckiem.

 

Wnioski do dalszej pracy:

W dalszej pracy przedszkola należałoby uwzględnić propozycje rodziców,  by podnieść efektywność pracy z dziećmi oraz sprostać ich oczekiwaniom. Jednakże analiza wyników ankiety pozwala optymistycznie spojrzeć na efekty działań nauczycieli przedszkola oraz na współpracę przedszkola z rodzicmi w kwestii rozwijania u dzieci zainteresowań czytelniczych. Zasugerowany przez rodziców projekt „Książka przez zabawę” realizowany jest podczas codziennej pracy w przedszkolu, która właśnie opiera się na zabawie.

 

Mocne strony:

 

  1. Nauczyciele podejmują szereg działań rozwijających zainteresowania czytelnicze wśród dzieci.
  2. Rodzice są zadowoleni z działań prowadzonych w przedszkolu.
  3. Nauczyciele współpracują z rodzicami w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci.
  4. Zdaniem wszystkich rodziców przedszkole podejmuje różnorodne działania w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci.

 

Słabe strony:

 

  1. Nie zorganizowano wycieczki do biblioteki lub księgarni.

 

Rekomendacje:

 

  1. Zorganizować wycieczkę do biblioteki lub księgarni.
  2. Zorganizować kącik, w którym rodzice zapiszą najciekawsze propozycje książeczek do czytania w domu z dzieckiem.

 

Załącznik nr 1.

 

ANKIETA DLA RODZICÓW

 

Drodzy Rodzice!

Poniższa ankieta, którą do Państwa kierujemy ma na celu uzyskanie informacji na temat podjętych przez przedszkole działań w ramach rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci i rodziców. Prosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania, a także o uzasadnienie udzielonych odpowiedzi.

 

  1. Jakie działania zostały podjęte przez nauczycieli pracujących z Pani/Pana dzieckiem, o których Pani/Pan wie lub w których uczestniczył/a? Proszę zakreślić wszystkie działania, jakie miały miejsce.

 

Podjęto następujące działania:

  • Zorganizowana kącik książki,
  • Zachęcano rodziców do czytania dzieciom książek w domu,
  • Proponowani rodzicom, aby dzieci przynosiły swoje ulubione książki w danym dniu do przedszkola,
  • Proponowano rodzicom wykonanie wspólnej pracy plastycznej w domu inspirowanej ulubioną książką dziecka,
  • Organizowano wystawy prac plastycznych inspirowanych literaturą dziecięcą, wykonanych wspólnie z rodzicami,
  • Zachęcano dzieci do korzystania z kącika książki (młodsze dzieci do oglądania ilustracji),
  • Codziennie czytano dzieciom, całą bajkę (lub fragment), inne książki, np. encyklopedie,
  • Określono zasady właściwego obchodzenia się z książką i konsekwentnie ich przestrzegano,
  • Organizowano słuchanie bajek nagranych na nośnikach elektronicznych,
  • Organizowano czytanie książek przez rodziców lub inne osoby,
  • Organizowano działania plastyczne inspirowane przeczytanymi książkami, bajkami,
  • Organizowano wystawy prac plastycznych powstałych w wyniku inspiracji literaturą dziecięcą,
  • Organizowano recytacje wierszy, inscenizacje, teatrzyki inspirowane literaturą dziecięcą,
  • Zorganizowano wycieczki do: biblioteki lub księgarni, stoiska z książkami w sklepie,
  • Zachęcano dzieci do przynoszenia swoich ulubionych książek, gazetek,
  • Wykonywano własne książeczki, albumy, kolekcje itp. ,
  • Podjęto inne działania (proszę wymienić)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Które z podjętych przez nauczycieli działań uważa Pani/Pan za najbardziej efektywnych w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych wśród dzieci i rodziców. Proszę wymienić.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Czy, a jeżeli tak, to jakie napotkał/a Pani/Pan trudności we współpracy
    z nauczycielami w realizacji zadania?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Jakie zdaniem Pani/a można jeszcze wprowadzić nowe pomysły, aby rozwijać nawyk obcowania z literaturą i korzystania z książek jako źródła wiedzy
    i wartości?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 




PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W  PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM  W TURZY ŚLĄSKIEJ
rok szkolny 2013/2014

 

Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324),

– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.z 2013 r. poz. 560).

 

Przedmiot  ewaluacji:

Bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu

WYMAGANIE 5

Respektowane są normy społeczne

 

Zespół do spraw ewaluacji :

mgr Aleksandra Musioł – koordynator

mgr Justyna Szczyrba – nauczyciel

mgr Marlena Kłósek – nauczyciel

 

Termin  realizacji: październik 2013  – maj 2014

 

Cel  ewaluacji:

– zebranie opinii o stanie bezpieczeństwa w przedszkolu,

– poznanie efektów pracy edukacyjnej nauczycieli w zapewnianiu bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu,

pozyskanie informacji na temat  stopnia znajomości i przestrzegania zasad bezpieczeństwa dzieci  w przedszkolu

 

Kryteria ewaluacji:

  • -Znajomość norm i zasad bezpieczeństwa oraz przestrzeganie ich na co dzień
  • -Skuteczność proponowanych przez nauczyciela zajęć w celu osiągnięcia właściwych zachowań
  • -Powszechność i dostępność regulaminów
  • -Diagnoza i analiza zachowań dzieci
  • -Działania wychowawcze i profilaktyczne mające  na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacniania właściwych zachowań
  • -Wspólna  z rodzicami analiza zachowań dzieci
  • -Ocena skuteczności oddziaływań wychowawczych, modyfikacja działań

 

Pytania kluczowe:

  • -W jaki sposób przedszkole zapewnia bezpieczne warunki pobytu dzieci   w przedszkolu?
  • -W jakim stopniu w przedszkolu dzieci czują się bezpiecznie?
  • -Jakie działania związane z bezpieczeństwem dzieci prowadzą nauczyciele?
  • -Jakie umiejętności i wiadomości związane z bezpieczeństwem nabyły dzieci?
  • -Co rodzice sądzą o bezpieczeństwie dzieci w przedszkolu?
  • -Co pracownicy niepedagogiczni sądzą o bezpieczeństwie dzieci w przedszkolu?
  • -W jaki sposób można zwiększyć bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu?

 

Dobór metod i próby badawczej:

  • -Próba badawcza – nauczyciele (100%), dzieci  5,6 – letnie – rocznik 2007,2008 (100%), rodzice dzieci 5,6 – letnich (100%), pracownicy niepedagogiczni (100%)
  • -Metody i narzędzia:

–  analiza dokumentacji (plany miesięczne, dzienniki zajęć, protokoły Rady Pedagogicznej, Statut Przedszkola Publicznego w    Turzy Śl., wewnętrzne regulaminy i procedury dotyczące bezpieczeństwa).

–  wywiad grupowy  z dziećmi,

– ankieta dla nauczycieli,

– ankieta dla rodziców,

– ankieta dla pracowników niepedagogicznych.

 

Raport i analiza wyników:

Raport zostanie opracowany przez zespół ewaluacyjny i przedstawiony na posiedzeniu Rady

Pedagogicznej do dnia 18.06.2014 roku.

 

 

Harmonogram działań w zakresie ewaluacji wewnętrznej  na rok szkolny 2013/2014:

 

Przebieg czynności/zadania

 

Termin wykonania

 

Nauczyciele odpowiedzialni

 

 

Metody, narzędzia  i środki

Określanie przedmiotu, kryteriów, pytań kluczowych,    celu ewaluacji, metod i  próby badawczej (opracowanie projektu  ewaluacji wewnętrznej)

 

 

IX-X

2013r.

Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej w składzie:

mgr A.Musioł- koordynator

mgr J.Szczyrba- nauczyciel

mgr M.Kłósek- nauczyciel

 

– materiały dotyczące ewaluacji,

– raporty z przeprowadzonych ewaluacji w roku ubiegłym,

– dyskusja

Opracowanie narzędzi badawczych

 

XI. 2013

Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej

Przebieg ewaluacji: zbieranie danych, prowadzenie badań, gromadzenie  i porządkowanie danych

 

XII. 2013- III. 2014

 

Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej

 

– ankiety wśród nauczycieli, pracowników niepedagogicznych, rodziców

-rozmowa z dziećmi  z rocznika 2007

– analiza dokumentów

 

Analiza zebranych informacji. Wyciąganie wniosków, pisanie raportu/wyników

 

IV- V. 2014

Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej

 

analiza zebranych informacji wartościowanie osiągniętych wyników

Popularyzacja- przedstawienie wyników/raportu dyrektorowi, radzie pedagogicznej oraz rodzicom

 

 

 

do 18.VI. 2014r.  

Dyrektor

Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej

 

– raport z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej

Wdrożenie działań wypływających z wyników ewaluacji

Zgodnie z przyjętym przez Radę Pedagogiczną harmonogramem

Dyrektor

Nauczyciele

 

– wartościowanie osiągniętych wyników

 

 

 

 

 

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W  PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM      W TURZY ŚLĄSKIEJ
rok szkolny 2013/2014

 

Podstawa prawna:

  • -Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324),
  •  -Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.z 2013 r. poz. 560).

 

Przedmiot  ewaluacji:

Bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu

WYMAGANIE 5

Respektowane są normy społeczne

 

Zespół do spraw ewaluacji :

mgr Aleksandra Musioł – koordynator

mgr Justyna Szczyrba – nauczyciel

mgr Marlena Kłósek – nauczyciel

 

W roku szkolnym 2013/2014 w terminie od października 2013 do maja 2014 zaplanowano i przeprowadzono ewaluację wewnętrzną dotyczącą:

 

WYMAGANIA 5

„RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE”

 

PRZEDMIOT EWALUACJI:

„BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA W PRZEDSZKOLU”

 

CELEM ewaluacji było:

  • zebranie opinii o stanie bezpieczeństwa w przedszkolu,
  • pozyskanie informacji na temat  stopnia znajomości i przestrzegania zasad bezpieczeństwa dzieci  w przedszkolu.
  • -poznanie efektów pracy edukacyjnej nauczycieli w zapewnianiu bezpieczeństwa dzieciom  w przedszkolu

 

PYTANIA KLUCZOWE brzmiały: 

  • -W jaki sposób przedszkole zapewnia bezpieczne warunki pobytu dzieci w przedszkolu?
  • -W jakim stopniu w przedszkolu dzieci czują się bezpiecznie?
  • -Jakie działania związane z bezpieczeństwem dzieci prowadzą nauczyciele?
  • -Jakie umiejętności i wiadomości związane z bezpieczeństwem nabyły dzieci?
  • -Co rodzice sądzą o bezpieczeństwie dzieci w przedszkolu?
  • -Co pracownicy niepedagogiczni sądzą o bezpieczeństwie dzieci w przedszkolu?

 

Do zebrania danych wykorzystano następujące metody badawcze:

  • -analiza dokumentów
  • -wywiad grupowy  z dziećmi (5,6 – latki),
  • -ankieta dla nauczycieli,
  • -ankieta dla rodziców,
  • -ankieta dla pracowników niepedagogicznych.

 

Wykorzystano następujące narzędzia badawcze:

  • -kwestionariusze ankiet,
  • -kwestionariusz wywiadu grupowego
  • -dokumenty przedszkola – plany miesięczne, dzienniki zajęć, protokoły Rady

 

Pedagogicznej, Statut Przedszkola Publicznego w Turzy Śl., wewnętrzne regulaminy i procedury dotyczące bezpieczeństwa

 

Organizacja zbierania danych odbyła się w następującym porządku:

  • -opracowano projekt ewaluacji wewnętrznej,
  • -opracowano harmonogram ewaluacji wewnętrznej,
  • -przygotowano narzędzia badawcze,
  • -zbieranie danych, prowadzenie badań, gromadzenie i porządkowanie danych,
  • -sporządzono raport z ewaluacji wewnętrznej.

 

Przebieg ewaluacji:

Ewaluacja  przeprowadzona została w okresie  od października 2013 do maja 2014

Ankiety zostały skierowane do:

  • -rodziców dzieci 5,6 – letnich. Spośród rozdanych 89 ankiet, ostatecznie wypełniło ją  52 rodziców.
  • -nauczycieli –  8 osób;
  • -pracowników niepedagogicznych – rozdano 12 ankiet, ostatecznie wypełniło ją 10 osób.

 

Przeprowadzono wywiad z dziećmi, w którym brało udział 89 wychowanków.

Dokonano analizy dokumentów: plany miesięczne, dzienniki zajęć, protokoły Rady Pedagogicznej, Statut Przedszkola Publicznego w Turzy Śl., wewnętrzne regulaminy i procedury dotyczące bezpieczeństwa.

 

WYNIKI I ICH INTERPRETACJA:

Opracowanie wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców:

Ilość ankietowanych: 89

Ilość ankiet wypełnionych: 52

Narzędzie badawcze: kwestionariusz ankiety (załącznik nr 1)

 

1.    Czy państwa dziecko czuje się w przedszkolu bezpieczne?

Wszyscy ankietowani rodzice  stwierdzili, że dzieci czują się bezpiecznie w przedszkolu.

2.   Czy uważacie państwo, że przedszkole odpowiednio dba o bezpieczeństwo dzieci?

Wszyscy ankietowani rodzice stwierdzili, że przedszkole dba o bezpieczeństwo dzieci.

3.   Czy personel przedszkola stosuje zasady bezpieczeństwa wychowanków?

Wszyscy ankietowani rodzice stwierdzili, że personel stosuje zasady bezpieczeństwa wychowanków.

 4.    Czy Pani/Pana zdaniem w czasie pobytu w przedszkolu dziecko nabywa umiejętności, które pozwalają mu wzmocnić właściwe, bezpieczne zachowanie?

Wszyscy ankietowani rodzice stwierdzili, że w przedszkolu dziecko nabywa umiejętności, które pozwalają mu wzmocnić właściwe, bezpieczne zachowanie.

 5.    Czy dzieci sygnalizowały brak poczucia bezpieczeństwa dziecka w przedszkolu?

Większość tzn. 50  ankietowanych rodziców stwierdziło, że ich dziecko nie sygnalizowało braku poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu; natomiast 2 rodziców stwierdziło, że ich dziecko zgłaszało brak poczucia bezpieczeństwa związany z sytuacja konfliktową z kolegą.

6.    Co świadczy o bezpieczeństwie dziecka w przedszkolu?

  • -Dzieci są pod opieką wykwalifikowanej kadry pedagogicznej – 52 ankietowanych
  • -Teren przedszkola jest ogrodzony – 41 ankietowanych
  • -Dzieci chętnie chodzą do przedszkola, dobrze się tam czują –  48 ankietowanych
  • -Dzieci oddawane są wyłącznie osobom wskazanym przez rodziców na upoważnieniach-  48 ankietowanych
  • -Podczas zajęć opiekę nad dziećmi pełnią nauczyciele i dodatkowe osoby – 43 ankietowanych
  • -Budynek i plac przedszkolny jest na bieżąco porządkowany- 32 ankietowanych
  • -W budynku jest wyznaczona droga ewakuacyjna- 31 ankietowanych

 

7.    Jakie działania Pani/Pana zdaniem powinny być podjęte w przedszkolu dla zwiększenia bezpieczeństwa dzieci?

Wśród ankietowanych 51 rodziców  nie wskazało żadnych działań; 1 z rodziców stwierdził, że należy zwiększyć liczbę miejsc parkingowych przed przedszkolem.

 

Opracowanie wyników ankiet przeprowadzonych wśród pracowników niepedagogicznych:

Ilość ankietowanych: 12

Ilość ankiet wypełnionych: 10

Narzędzie badawcze: kwestionariusz ankiety (załącznik nr 2)

 

1.    Czy Pani/Pana zdaniem dzieci czują się bezpiecznie w przedszkolu?

Wszyscy pracownicy stwierdzili, że dzieci czują się bezpiecznie w przedszkolu.

2.    Na czym opierają państwo swoja opinie o bezpieczeństwie dzieci w przedszkolu – proszę podać kilka przykładów.

Uzasadnienie:

  1. Dzieci są pod opieką wykwalifikowanej kadry pedagogicznej;
  2. Dzieci wydawane są wyłącznie osobom pełnoletnim wskazanym przez rodziców na upoważnieniu;
  3. Teren przedszkola jest ogrodzony, a furtka zamknięta;
  4. Drzwi zewnętrzne są zamykane na blokadę;
  5. Drzwi otwierane są za pomocą domofonu;
  6. Dzieci bez stresu przychodzą do przedszkola, są uśmiechnięte;
  7. Dzieci czuja się bezpieczne na terenie przedszkola.

 

3.    Czy zna Pani/Pan regulaminy i przepisy dotyczące bezpieczeństwa w placówce ?

Wszyscy pracownicy stwierdzili, iż znają przepisy dotyczące bezpieczeństwa.

4.    W jaki sposób przestrzega Pani/Pan zasady bezpieczeństwa w przedszkolu?

Uzasadnienie:

  • -Przestrzeganie przepisów BHP;
  • -Środki chemiczne są zabezpieczane przed dziećmi, dzieci nie mają do nich dostępu;
  • -Dzieci nie mają dostępu do pomieszczeń kuchennych;
  • -Wykonywane prace są przeprowadzane w sposób nie zagrażający dzieciom.

 

5.    W jaki sposób pomaga Pani/Pan w zapewnieniu bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu?

Uzasadnienie:

  • -Stosujemy dobrą praktykę żywieniową;
  • -Wychodzimy na spacery wraz z nauczycielami;
  • -Jesteśmy opiekunami na wycieczkach;
  • -Kontrolujemy toalety;
  • -Sprzęt kuchenny jest używany zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • -Dbamy o czystość na salach i placu zabaw;
  • -Mówimy o zagrożeniach wynikających z nieprawidłowego korzystania z urządzeńi zabawek w przedszkolu;
  • -Pilnujemy dzieci na placu zabaw;
  • -Zakupywane są zabawki z atestem.

 

6.    W jaki stopniu Pani/ Pana zdaniem są przestrzegane przepisy związane z bezpieczeństwem przez:

a) Nauczycieli – w podanej skali 1 do 5 pracownicy stwierdzili, iż przepisy są przestrzegane na poziomie 5 przez nauczycieli.

b) Pracowników niepedagogicznych – w podanej skali 1 do 5 pracownicy stwierdzili, iż przepisy są przestrzegane na poziomie 5 przez pracowników niepedagogicznych.

c) Dzieci – w podanej skali 1 do 5 pracownicy stwierdzili, iż przepisy są przestrzegane na poziomie 4,9 przez dzieci.

d) Rodziców – w podanej skali 1 do 5 pracownicy stwierdzili, iż przepisy są przestrzegane na poziomie 4.9 przez rodziców.

 

Opracowanie wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli:

Ilość ankietowanych: 8

Ilość ankiet wypełnionych: 8

Narzędzie badawcze: kwestionariusz ankiety  (załącznik nr 3)

1.      Czy dzieci znają i przestrzegają zasad bezpiecznego korzystania z zabawek i sprzętu znajdującego się w sali, łazience,, szatni oraz innych pomieszczeniach przedszkolnych?

Wszyscy ankietowani nauczyciele stwierdzili, że dzieci znają i przestrzegają zasad bezpiecznego korzystania z zabawek i sprzętu znajdującego się w sali, łazience, szatni oraz innych pomieszczeniach przedszkolnych

2.      Jakie formy pracy stosuje Pani w realizacji zagadnień związanych     z bezpieczeństwem?

  • -Zajęcia zorganizowane – 8 osób
  • -Zabawy tematyczne – 8 osób
  • -Spotkanie z policją – 7 osób
  • -Spotkanie ze strażą – 8 osób
  • -Spotkanie z higienistką – 5 osób
  • -Dobór literatury do kącika tematycznego – 4 osób
  • -Wprowadzenie programów autorskich – 1 osób
  • -Kodeks postępowania – 7 osób
  • -Inne: pogadanki i rozmowy dotyczące bezpieczeństwa- podczas zabaw, spacerów,  wycieczek, pobytu  w ogrodzie przedszkolnym.

 

3.      W jaki sposób reaguje pani  na zachowania wychowanków zagrażające bezpieczeństwu innych dzieci?

  • -Odwoływanie się do zawartych umów, kontraktów – 8 osób
  • -Stosowanie systemu kar i nagród – 8 osób
  • -Tłumaczenia i rozmowy z dzieckiem – 8 osób
  • -Informowanie rodziców i ustalanie wspólnego frontu  oddziaływania wychowawczego- 8 osób
  • -Współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną – 5 osób

 

4.      W jaki sposób wzmacnia Pani pożądane zachowania dzieci?

  • -Nagrody w różnorodnych formach – 8 osób
  • -Przydzielanie różnych funkcji ulubionych przez dziecko – 6 osób

 

5.      W jakich formach doskonalenia związanych z bezpieczeństwem brała Pani udział?

  • -Szkolenia – 8 osób
  • -Konferencje – 3 osoby
  • -Warsztaty – 3 osoby
  • -Kursy – 1 osoba

 

6.      Jakie działania pani zdaniem mogłyby zwiększyć bezpieczeństwo dzieci?

  • -Pasy na ulicy przed przedszkolem – 5 osób
  • -Bramka bezpieczeństwa przed furtką przedszkolną- 6 osób
  • -Znak „Uwaga dzieci” – 6 osób
  • -Progi zwalniające i znak ograniczenia prędkości – 2 osoby

 

Opracowanie zbiorowe wywiadu grupowego z dziećmi ( 5,6 – latki)

Ilość przeprowadzonych wywiadów – 89

Narzędzie badawcze: kwestionariusz wywiadu grupowego (załącznik nr 4)

Przeprowadzając z dziećmi rozmowę, każdemu dziecku zadawano następujące pytania:

  1. 1.Czy chętnie chodzisz do przedszkola?
  2. 2.Czy czujesz się bezpiecznie w przedszkolu?
  3. 3.Czy jest coś czego się boisz w przedszkolu?
  4. 4.Czy wiesz jak należy się zachować:
    a)      podczas spacerów i wycieczek?
    b)     w czasie zabaw w ogrodzie przedszkolnym?
    c)      podczas posiłków?
    d)     w miejscach publicznych (np. kino, teatr)?
    e)     
    w czasie zajęć z panią?
  1. 5.Kto pomaga wam w przedszkolu, gdy macie problem i czujecie się zagrożone?
  2. 6.Czego w przedszkolu robić nie wolno?
  3. 7.Co to znaczy być grzecznym ?
  4. 8.Dlaczego należy być grzecznym?

 

Czy chętnie chodzisz do przedszkola?

Wszystkie dzieci stwierdziły, że chętnie chodzą do przedszkola.

 

Czy czujesz się bezpiecznie w przedszkolu?

Wszystkie dzieci stwierdziły, że czują się bezpiecznie w przedszkolu

 

Najczęściej powtarzające się odpowiedzi:

Czy jest coś czego się boisz w przedszkolu?

Z uzyskanych o dzieci odpowiedzi przekonujemy się, że zdecydowana większość dzieci nie boi się niczego w przedszkolu  (84)  Tylko 5 dzieci odczuwa lęki: troje dzieci boi się bicia kolegów, dwoje dzieci obawia się , że mama po nich nie przyjdzie

Czy wiesz jak należy się zachować:

  • 1. podczas spacerów i wycieczek – najczęściej padające odpowiedzi:-        grzecznie,-        idziemy parami trzymając się za ręce,-        idziemy po chodniku, nie wychodzimy na ulicę,-        słuchamy pani,

    –        nie oddalamy się od grupy,

    –        idziemy para za para, nie wyprzedzamy,

    –        patrzymy pod nogi

    –        nie wyprzedzamy nikogo

  • 2. w czasie zabaw w ogrodzie przedszkolnym?
    –        grzecznie,

–        nie bijemy nikogo, nie popychamy,

–        bezpiecznie się bawić

–        nie wchodzimy wysoko na rakietę,

–        czekamy na swoją kolej na huśtawce i zjeżdżalni,

–        nie wchodzimy do lasku,

–        nie uciekamy,

–        nie biegamy z patykami w ręku,

–        bezpiecznie korzystamy z huśtawki i ze zjeżdżalni

  • 3. podczas posiłków?
    –        grzecznie siedzimy przy stole,

–        nie wygłupiamy się,

–        nie rozmawiamy przy jedzeniu,

–        nie mlaskamy,

–        nie huśtamy się na krześle,

–        nie kopiemy się pod stołem,

–        zjadamy wszystko z talerza,

  • 4.w miejscach publicznych (np. kino, teatr)?
    –        siedzimy grzecznie,

–        nie przeszkadzamy,

–        nie rozmawiamy,

–        słuchamy uważnie,

  • 5. w czasie zajęć z panią?
    –        grzecznie,

–        trzeba słuchać pani,

–        nie rozmawiamy,

–        nie przeszkadzamy nikomu,

–        siedzimy grzecznie „po turecku”,

–        zgłaszamy się do odpowiedzi,

–        pytamy, gdy czegoś nie wiemy,

–        słuchamy siebie nawzajem,

–        czekamy na swoją kolej wypowiedzi.

Kto pomaga wam w przedszkolu, gdy macie problem i czujecie się zagrożone?

Najczęściej powtarzające się odpowiedzi:

–        pani,

–        kolega/koleżanka

 

Czego w przedszkolu robić nie wolno?

Najczęściej powtarzające się odpowiedzi:

–        nie wolno biegać, krzyczeć, bić, popychać,

–        nie wolno psuć zabawek,

–        nie wolno zabierać, wyrywać zabawek z ręki,

–        nie wolno samemu wychodzić z sali,

–        nie wolno bałaganić,

–        nie wolno rzucać kredkami, klockami,

–        nie wolno biegać po schodach,

–        nie wolno huśtać się na krześle

 

Co to znaczy być grzecznym?

–        nie bić nikogo,

–        przestrzegać „Kontraktu grupowego”,

–        pomagać innym,

–        nie kłócić się,

–        być dobrym dla innych,

–        słuchać rodziców i pani w przedszkolu,

–        dzielić się zabawkami,

–        używać „czarodziejskich słów”- proszę, przepraszam, dziękuję

14 dzieci na pytanie odpowiedziało „nie wiem”.

 

Dlaczego należy być grzecznym?

–        żeby rodzice się cieszyli,

–        bo trzeba być grzecznym,

–        żeby pani było miło,

–        żeby dostać nagrodę,

–        żeby inni mnie lubili,

–        żeby dostać naklejkę

 

Zbiorcze opracowanie analizy dokumentów przedszkolnych pod kątem zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa.

Jak wynika z analizy dokumentów regulujących zasady bezpieczeństwa w przedszkolu zostały one opracowane zgodnie z:

–  Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.VI. 2003 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków i innych obiektów budowlanych i terenów( Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego)

– Konwencją Rzeczpospolitej Polski z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U z 1997 r.nr 78, poz. 483),

–  Ustawą o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. ( Dz. U. nr 256 z 2004 r., poz. 2572 z późniejszymi zmianami)

–  Konwencją o prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1959 ( Dz. U z 1001 r. nr 120, poz. 256),

– Rozporządzeniem  MENiS z dnia 31 grudnia2002 r. w sprawie bezpieczeństwa     i higieny pracy w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach ze zmianami z sierpnia 2009 r.

 

Przedszkole posiada wewnętrzne regulaminy dotyczące bezpieczeństwa:

– regulamin przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola,

– regulamin spacerów i wycieczek.

– regulamin przebywania dzieci na placu zabaw,

Jak wynika z analizy protokołów Rady Pedagogicznej została przeprowadzona rada szkoleniowa nt. „Bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu”.

Statut Przedszkola dokładnie omawia sposób przyprowadzania i odbierania dzieci        z przedszkola, określone są prawa i obowiązki dziecka.

Analiza dokumentacji przedszkola pokazała, że nauczycielki planując pracę wychowawczo-dydaktyczną uwzględniają i systematycznie planują i przeprowadzają różnorodne działania, służące przestrzeganiu  zasad bezpieczeństwa (pogadanki i rozmowy dotyczące bezpiecznych zabaw w ogrodzie przedszkolny, bezpiecznego zachowania się podczas spacerów                                   i wycieczek, bezpieczne posługiwanie się nożyczkami i różnego rodzaju urządzeniami itp.) –  Świadczą o tym między innymi zapisy czerwonym długopisem: w dziennikach zajęć, miesięcznych planach pracy wychowawczo-dydaktycznej w poszczególnych grupach.

 

Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i wnioski do dalszej pracy:

Sformułowanie odpowiedzi na pytanie kluczowe.

  • – W jaki sposób przedszkole zapewnia bezpieczne warunki pobytu dzieci  w przedszkolu?
  • – W jakim stopniu w przedszkolu dzieci czują się bezpiecznie?
  • – Jakie działania związane z bezpieczeństwem dzieci prowadzą nauczyciele?
  • – Jakie umiejętności i wiadomości związane z bezpieczeństwem nabyły dzieci?
  • – Co rodzice sądzą o bezpieczeństwie dzieci w przedszkolu?
  • – Co pracownicy niepedagogiczni sądzą o bezpieczeństwie dzieci w przedszkolu?

 

W jaki sposób przedszkole zapewnia bezpieczne warunki pobytu dzieci w przedszkolu?

–  W przedszkolu pomieszczenia, w których przebywają dzieci są urządzone tak, aby były dla nich bezpieczne. Sprzęty dostosowane do wieku. Zabawki nie stanowią zagrożenia.

– Wszyscy pracownicy przedszkola dbają o bezpieczeństwo dzieci.

– Plac przedszkolny jest miejscem bezpiecznym, ponieważ jest ogrodzony Urządzenia znajdujące się na nim spełniają wymogi bezpieczeństwa, są na bieżąco monitorowane.    Plac jest na bieżąco porządkowany Z analizy dokumentów wynika, ze obowiązujące przeglądy techniczne są wykonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz terminowo.

– Nauczyciele na bieżąco przypominają dzieciom zasady bezpiecznego zachowania się. Podczas zajęć obowiązek czuwania nad bezpieczeństwem spoczywa na osobie prowadzącej zajęcia. Nauczyciele uczestniczą również w  szkoleniach, konferencjach, warsztatach,  kursach  i w radach szkoleniowych dotyczących bezpieczeństwa.     Nauczyciele zwrócili uwagę, ze bezpieczeństwo dzieci mogłyby zwiększyć:

  • – Pasy na ulicy przed przedszkolem,
  •  – Bramka bezpieczeństwa przed furtką przedszkolną,
  • – Znak „Uwaga dzieci”,
  • – Progi zwalniające i znak ograniczenia prędkości.

 

– Przedszkole posiada wewnętrzne akty prawne( regulaminy, procedury) związane   z bezpiecznym pobytem dziecka w przedszkolu. Analiza dokumentów, Statut Przedszkola wskazuje, że zarówno nauczyciele, jak i personel są zobowiązani do czuwania nad bezpieczeństwem dzieci.

– Poziom zabezpieczeń przed czynnikami zewnętrznymi jest adekwatny do potrzeb. Dzieci wydawane są zgodnie z upoważnieniami, drzwi zewnętrzne są na ogół zamykane podczas pracy przedszkola. Przedszkole posiada domofon, zaznaczone są drogi ewakuacyjne, widoczne są numery alarmowe.

 

W jakim stopniu w przedszkolu dzieci czują się bezpiecznie?

Z uzyskanych od dzieci odpowiedzi przekonujemy się, że zdecydowana większość dzieci czuje się w przedszkolu bezpiecznie. Obawy i lęki dotyczyły:

–        bicia przez kolegę,

–        że mama nie przyjdzie po nich.

Zdaniem rodziców w przedszkolu dzieci czują się bezpiecznie

 

Jakie działania związane z bezpieczeństwem dzieci prowadzą nauczyciele?

– Nauczyciele dbają o bezpieczeństwo dzieci stosując różne  formy pracy z dziećmi, dzięki którym  realizowane są  zagadnienia związane z bezpieczeństwem. Są to: zajęcia zorganizowane, zabawy tematyczne, spotkania z policją, strażakami, higienistką, dobór literatury do kącika tematycznego, ustalony wspólnie z dziećmi „Kodeks postępowania”, codzienne pogadanki i rozmowy dotyczące bezpieczeństwa- podczas zabaw, spacerów,  wycieczek, pobytu  w ogrodzie przedszkolnym.

– Nauczyciele reagują  na zachowania zagrażające bezpieczeństwu dzieci odwołując się do zawartych umów, kontraktów, stosując  system kar i nagród, tłumacząc  i rozmawiając z dzieckiem, informując  rodziców i ustalając z nimi wspólny front  oddziaływania wychowawczego, współpracując  z poradnią psychologiczno – pedagogiczną.

 

Jakie umiejętności i wiadomości związane z bezpieczeństwem nabyły dzieci?

Dzieci w naszym przedszkolu posiadają obszerną wiedzę dotycząca zasad  bezpiecznego zachowania się  w budynku przedszkola, ogrodzie przedszkolnym oraz poza terenem przedszkola.

 

Co rodzice sądzą o bezpieczeństwie dzieci w przedszkolu?

W opinii rodziców dzieci są w przedszkolu bezpieczne.

Główne tezy uzasadnienia to:

  • – Dzieci są pod opieką wykwalifikowanej kadry pedagogicznej,
  • – Teren przedszkola jest ogrodzony,
  • – Dzieci chętnie chodzą do przedszkola, dobrze się tam czują,
  • – Dzieci oddawane są wyłącznie osobom wskazanym przez rodziców na upoważnieniach,
  • – Podczas zajęć opiekę nad dziećmi pełnią nauczyciele i dodatkowe osoby,
  • – Budynek i plac przedszkolny jest na bieżąco porządkowany,
  • – W budynku jest wyznaczona droga ewakuacyjna.

 

Co pracownicy niepedagogiczni sądzą o bezpieczeństwie dzieci w przedszkolu?

Pracownicy niepedagogiczni sądzą, że dzieci w przedszkolu są bezpieczne,  gdyż:

  • – Stosowana jest prawidłowa praktyka żywieniowa,
  • – Zabezpieczane są środki chemiczne, aby dzieci nie miały do nich dojścia.
  • – dzieci na spacery i wycieczki wychodzą wraz z nauczycielami i opiekunami,
  • – na bieżąco kontrolowane są toalety,
  • – Sprzęt kuchenny jest używany zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • – Dba się  o czystość na salach i placu zabaw;
  • – Przeciwdziała się  zagrożeniom wynikających z nieprawidłowego korzystania   z urządzeń  i zabawek przez dzieci

 

Wnioski z badań w postaci mocnych i słabych stron

Mocne strony:

  1. 1. Dokumenty regulujące zasady bezpieczeństwa w przedszkolu zgodne są z obowiązującymi aktami prawnymi.
  2. 2. W przedszkolu przestrzegane są zasady bezpieczeństwa
  3. 3. Regulaminy wewnętrzne są dostępne dla pracowników i rodziców na żądanie oraz omawiane na zebraniach i radach pedagogicznych.
  4. 4. W każdej grupie wiekowej opracowany jest kodeks postępowania.
  5. 5. Rodzice uważają, że ich dzieci czują się w przedszkolu bezpiecznie.
  6. 6. Zarówno pracownicy, rodzice jak i dzieci znają zasady bezpieczeństwa obowiązujące w przedszkolu.
  7. 7. Dzieci czują się w przedszkolu bezpiecznie i wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje.
  8. 8. Organizowane są spotkania ze specjalistami zajmującymi się bezpieczeństwem.
  9. 9. Wszyscy reagują na niewłaściwe zachowania.
  10. 10. Wykwalifikowana kadra posiadająca wiedzę na temat zachowań niewłaściwych  i ich eliminowania.
  11. 11. Nauczyciele stosują systemy motywacyjne, mające na celu wzmacnianie właściwych zachowań, eliminowanie negatywnych.

 

Słabe strony:

  1. 1. Małe sale przedszkolne.
  2. 2. Przedszkole jest piętrowe; dzieci muszą chodzić po schodach
  3. 3. Nie wszystkie dzieci stosują się do „Kodeksu przedszkolaka” co powoduje pojawienie się sytuacji konfliktowych między dziećmi oraz zagraża ich bezpieczeństwu.

 

Kierunki działań:

 W zakresie działań wychowawczo – dydaktycznych dotyczących bezpieczeństwa podjęte zadania spełniają wyznaczone cele. Ze względu na warunki lokalowe zalecenia dotyczące wymaganych warunków realizowane są częściowo ze względu na rozpoczętą budowę nowego przedszkola.

 

Sposoby  upowszechniania raportu

Pełny tekst Raportu opublikowany na stronie internetowej przedszkola

 

Załączniki:

  1. 1. Kwestionariusz ankiety dla rodziców (załącznik nr 1)
  2. 2. Kwestionariusz ankiety dla pracowników niepedagogicznych (załącznik nr 2)
  3. 3. Kwestionariusz ankiety dla nauczycieli (załącznik nr 3)
  4. 4. Kwestionariusz wywiadu grupowego z dziećmi (załącznik nr 4