Koncepcja i wizja pracy przedszkola

KONCEPCJA

PRACY PRZEDSZKOLA W TURZY ŚLĄSKIEJ

Na lata 2018-2023

 

 

„Bo małe dziecko bardzo wiele ma pracy,  zanim własny dom zrozumie”

Janusz Korczak

 

 

 

PODSTAWA PRAWNA

 

Koncepcja pracy i rozwoju przedszkola opracowana na podstawie:

 

 Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)

 Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292 )

  Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.  (Dz. U. z 2017 r., poz.356)

 Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2017, poz.1611)

 Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017, poz.  1658)

  • Statutu Przedszkola Publicznego w Turzy Śl.

 

MISJA PRZEDSZKOLA

 

„Dziecko, bawiąc się, doznaje po raz pierwszy w życiu radości twórcy i władcy.”

– Antoni Kępiński

 

Misją naszego przedszkola jest:

  • rozwijanie indywidualnych uzdolnień i zainteresowań dzieci, oraz zapewnienie poczucia akceptacji
    i bezpieczeństwa;
  • rozwijanie kreatywności wychowanków poprzez stworzenie warunków do samodzielnego, twórczego działania;
  • zapewnienie warunków do różnorodnych zabaw integracyjnych, ruchowych, dydaktycznych;
  • rozwijanie umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej w kontaktach z innymi dziećmi
    i dorosłymi;
  • promowanie zdrowego i ekologicznego stylu życia;
  • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych pomiędzy rodzicami, a przedszkolem;
  • kształtowanie postaw tolerancji wobec odmienności każdego człowieka;
  • stwarzanie warunków do wyrażania siebie poprzez różne formy ekspresji artystycznej;
  • rozbudzanie potrzeby odkrywania świata i ludzi oraz poszukiwania nowych, lepszych rozwiązań.

WIZJA  PRZEDSZKOLA

Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.

Promuje zachowania prozdrowotne i proekologiczne, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne i artystyczne. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

 

 

 O NASZYM PRZEDSZKOLU

  1. Nazwa przedszkola: „Kraina Odkrywców” Przedszkole Publiczne w Turzy Śląskiej
  2. Siedziba: Turza Śląska
  3. Adres przedszkola: 44-351 Turza Śląska, ul Ligonia 2c
  4. Przedszkole jest jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest Gmina Gorzyce,
    a organem nadzorującym  Kuratorium Oświaty w Katowicach.
  5. Liczba oddziałów: 7
  6. Liczba wychowanków: 149
  7. Personel pedagogiczny: 11 nauczycielek, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej, katechetka, lingwista.
  8. Personel administracyjno- obsługowy.
  9. Zajęcia dodatkowe:

– zajęcia relaksacyjne

– zajęcia przygotowujące do nauki czytania

– zajęcia przygotowujące do nauki pisania

– zajęcia logopedyczne

– zabawy muzyczno-ruchowe

– zajęcia plastyczne

– zajęcia z j. angielskiego

– religia

– zajęcia indywidualne dostosowane do możliwości rozwojowych i potrzeb dzieci.

CELE  PRZEDSZKOLA

1) Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych;

2) Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby odróżniały dobro od zła i podążały za tym, co dobre, piękne i szlachetne;

3) Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, radzenie sobie w nowych  i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

4) Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

5) Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

6) Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;

7) Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;

8) Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;

9) Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;

9a) Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi;

9b) Poszanowanie godności dziecka i zapewnienie dzieciom, w tym dzieciom niepełnosprawnym przyjaznych, bezpiecznych warunków zabawy i nauki;

10) Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, twórczości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;

11) Wczesne rozpoznanie możliwości rozwojowych dziecka i podjęcie specjalistycznej interwencji (kontakt z Poradnią Psychologiczną-Pedagogiczną w Wodzisławiu Śl.);

12) Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola.

 

 

ZADANIA PRZEDSZKOLA

 

1) Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

2) Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.

3) Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

4) Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

5) Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

6) Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

7) Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.

8) Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

9) Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.

10) Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenia zainteresowań technicznych.

11) Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

12) Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

13) Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną.

14) Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

15) Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

16) Szczególnym zadaniem wszystkich pracowników w/w placówki jest zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa podczas całego pobytu w przedszkolu, a także kształtowanie czynnej postawy wychowanków wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa.

17) Integrowanie treści edukacyjnych.

18) Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego inicjatywy.

19) Wczesne rozpoznanie możliwości rozwojowych dziecka i podjęcie specjalistycznej współpracy (kontakt z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Wodzisławiu Śląskim).

20) Budzenie wrażliwości emocjonalnej i moralnej dzieci oraz wzmacnianie ich więzi uczuciowej
z rodziną.

21) Informowanie na bieżąco o postępach dziecka i uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w oddziałach przedszkolnych.

22) Nabywanie przez dziecko kompetencji językowych: nabywanie umiejętności czytania, kreślenie  symboli graficznych bogacenie słownictwa.

23) Organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania, opracowanej przez Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Wodzisławiu Śląskim.

24) Organizowanie zajęć terapii logopedycznej oraz terapii integracji sensorycznej dzieci na podstawie opinii opracowanej przez Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Wodzisławiu Śląskim.

25) W przedszkolu prowadzone są zajęcia katechetyczne. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) placówka organizuje nieodpłatne zajęcia z religii (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa).

Powyższe cele i zadania realizuje się  poprzez:

1) zajęcia przedszkolne

2) wycieczki

3) imprezy kulturalno-oświatowe i uroczystości środowiskowe

4) współpracę z poradnią pedagogiczno-psychologiczną

5) zapewnienie pełnej opieki pedagogicznej, zdrowotnej i bezpieczeństwo dla wszystkich wychowanków

 

 

METODY STOSOWANE W PRZEDSZKOLU

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

 

Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:

 

1) Metody czynne: – metoda samodzielnych doświadczeń,  –  metoda kierowania własną działalnością dziecka, – metoda zadań stawianych dziecku, – metoda ćwiczeń utrwalających.

 

2) Metody oglądowe: – obserwacja i pokaz, –  osobisty przykład nauczyciela, –  udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.

 

3) Metody słowne: –  rozmowy, – opowiadania,  – zagadki, –  objaśnienia i instrukcje, –  sposoby społecznego porozumiewania się, –  metody żywego słowa.

 

Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o elementy nowatorskich toków metodycznych:

– twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,

– metodę ruchu rozwijającego W.Sherborne,

– metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,

– metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,

– metody aktywizujące,

– aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,

– techniki twórczego myślenia,

Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów I Animatorów KLANZA,

– metody relaksacyjne.

 

WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI

 

Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości: Pasowanie na Przedszkolaka, Barbórka, Spotkanie Wigilijne, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Festyn Rodzinny, Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, impreza andrzejkowa, bal przebierańców; współpraca  z przedszkolami z Gminy Gorzyce i z domami kultury; zajęcia otwarte dla rodziców. Rodzice mogą obserwować swoje dzieci w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a rodzicami. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów.

 

PRIORYTETY ROZWOJU NA LATA 2018 – 2023

 

Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w programach pracy na poszczególne lata szkolne.

  1. „Odkryjmy naszą małą ojczyznę” – edukacja regionalna w różnych formach działalności dzieci.
  2. „Zdrowi odkrywcy” – edukacja prozdrowotna rozwijająca ogólną sprawność ruchową dziecka.
  3. „Odkrywamy co w trawie piszczy” – edukacja ekologiczna i przyrodnicza.
  4. „Odkryj swój talent” – edukacja artystyczna.
  5. „Odkrywam świat literatury” – edukacja literacka i czytelnicza.