„Bo małe dziecko bardzo wiele ma pracy, zanim własny dom zrozumie”
Janusz Korczak
Koncepcja pracy i rozwoju przedszkola opracowana na podstawie:
Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292 )
Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r., poz.356)
Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2017, poz.1611)
Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017, poz. 1658)
„Dziecko, bawiąc się, doznaje po raz pierwszy w życiu radości twórcy i władcy.”
– Antoni Kępiński
Misją naszego przedszkola jest:
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
Promuje zachowania prozdrowotne i proekologiczne, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne i artystyczne. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
– zajęcia relaksacyjne
– zajęcia przygotowujące do nauki czytania
– zajęcia przygotowujące do nauki pisania
– zajęcia logopedyczne
– zabawy muzyczno-ruchowe
– zajęcia plastyczne
– zajęcia z j. angielskiego
– religia
– zajęcia indywidualne dostosowane do możliwości rozwojowych i potrzeb dzieci.
1) Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych;
2) Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby odróżniały dobro od zła i podążały za tym, co dobre, piękne i szlachetne;
3) Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, radzenie sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
7) Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
9a) Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi;
9b) Poszanowanie godności dziecka i zapewnienie dzieciom, w tym dzieciom niepełnosprawnym przyjaznych, bezpiecznych warunków zabawy i nauki;
10) Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, twórczości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
11) Wczesne rozpoznanie możliwości rozwojowych dziecka i podjęcie specjalistycznej interwencji (kontakt z Poradnią Psychologiczną-Pedagogiczną w Wodzisławiu Śl.);
12) Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola.
1) Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2) Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
3) Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4) Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5) Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6) Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7) Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
8) Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
9) Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
10) Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenia zainteresowań technicznych.
11) Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
12) Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13) Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną.
14) Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
15) Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
16) Szczególnym zadaniem wszystkich pracowników w/w placówki jest zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa podczas całego pobytu w przedszkolu, a także kształtowanie czynnej postawy wychowanków wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa.
17) Integrowanie treści edukacyjnych.
18) Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego inicjatywy.
19) Wczesne rozpoznanie możliwości rozwojowych dziecka i podjęcie specjalistycznej współpracy (kontakt z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Wodzisławiu Śląskim).
20) Budzenie wrażliwości emocjonalnej i moralnej dzieci oraz wzmacnianie ich więzi uczuciowej
z rodziną.
21) Informowanie na bieżąco o postępach dziecka i uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w oddziałach przedszkolnych.
22) Nabywanie przez dziecko kompetencji językowych: nabywanie umiejętności czytania, kreślenie symboli graficznych bogacenie słownictwa.
23) Organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania, opracowanej przez Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Wodzisławiu Śląskim.
24) Organizowanie zajęć terapii logopedycznej oraz terapii integracji sensorycznej dzieci na podstawie opinii opracowanej przez Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Wodzisławiu Śląskim.
25) W przedszkolu prowadzone są zajęcia katechetyczne. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) placówka organizuje nieodpłatne zajęcia z religii (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa).
Powyższe cele i zadania realizuje się poprzez:
1) zajęcia przedszkolne
2) wycieczki
3) imprezy kulturalno-oświatowe i uroczystości środowiskowe
4) współpracę z poradnią pedagogiczno-psychologiczną
5) zapewnienie pełnej opieki pedagogicznej, zdrowotnej i bezpieczeństwo dla wszystkich wychowanków
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1) Metody czynne: – metoda samodzielnych doświadczeń, – metoda kierowania własną działalnością dziecka, – metoda zadań stawianych dziecku, – metoda ćwiczeń utrwalających.
2) Metody oglądowe: – obserwacja i pokaz, – osobisty przykład nauczyciela, – udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
3) Metody słowne: – rozmowy, – opowiadania, – zagadki, – objaśnienia i instrukcje, – sposoby społecznego porozumiewania się, – metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o elementy nowatorskich toków metodycznych:
– twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
– metodę ruchu rozwijającego W.Sherborne,
– metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
– metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
– metody aktywizujące,
– aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
– techniki twórczego myślenia,
– Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów I Animatorów KLANZA,
– metody relaksacyjne.
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości: Pasowanie na Przedszkolaka, Barbórka, Spotkanie Wigilijne, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Festyn Rodzinny, Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, impreza andrzejkowa, bal przebierańców; współpraca z przedszkolami z Gminy Gorzyce i z domami kultury; zajęcia otwarte dla rodziców. Rodzice mogą obserwować swoje dzieci w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a rodzicami. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów.
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w programach pracy na poszczególne lata szkolne.